Digital View: dit waren de hoogtepunten

De derde editie van Digital View ligt alweer achter ons. Wat een verrassende middag! De seminar draaide om digital trends en transities in de vastgoedsector en reclamewereld. Dit bracht een interessante combinatie van bezoekers op de been. Allemaal kwamen zij om dezelfde reden: het opdoen van inspiratie over digitale mogelijkheden voor hun vakgebied.

Nu worden er tegenwoordig waanzinnig veel seminars georganiseerd. Maar bij Digital View wisten ze een originele setting neer te zetten. Hierdoor was het toch nét even anders dan anders. De presentaties waren kort (8 minuten!) die te volgen waren via een koptelefoon. Er spraken dan ook steeds twee sprekers tegelijk in dezelfde ruimte. Bezoekers konden via hun koptelefoon switchen van spreker naar spreker. Buiten stond een knaloranje Volkswagen kever, omgebouwd tot DJ booth. Een zonnige borrel, uitstekende barbecue en hippe muziek van de DJ maakten de middag af.

Er waren 12 sprekers geselecteerd om een talk te geven, waarvan er 6 uit het vastgoed afkomstig waren. Hieronder wat ons betreft de hoogtepunten:

Virtual Reality

“Over tien jaar zet de hele vastgoedmarkt Virtual Reality (VR) in voor bezichtigingen”, stelt Daan Veldmaat. De directeur van Yucon vertelt dat VR nu vooral in wordt gezet in de nieuwbouw door projectontwikkelaars. Het duurt volgens hem niet lang voordat de bestaande bouw ook volgt. Wat ons betreft is commercieel vastgoed er ook klaar voor.

Online en offline hand in hand

Ans de Wijn, directrice van het gerenommeerde Ans de Wijn Bedrijfshuisvesting, stelde dat digitalisering en het menselijk aspect hand in hand moeten gaan. “Big Data is waanzinnig belangrijk, maar bij commercieel vastgoed is het menselijke aspect is minstens zo belangrijk in de marketing van het verkoopproces. Big Data geven niet de hele werkelijkheid weer. De taxateur gebruikt al zijn zintuigen in het proces. Het mensenwerk is niet vervangbaar door de computer. Offline en online combineren, daar ligt de toekomst.”

Praktische tips

Jeroen Verkroost, directeur van IAB Nederland, ging in op een aantal praktische tips om meer te verdienen met vastgoed. Wat ons betreft altijd leuk om te weten. Onder de tips het advies om vastgoedobjecten niet casco te verhuren of verkopen, maar mét allerlei digitale snufjes ingebouwd, zoals gezicht herkende spiegels, slimme aanrechten en virtuele meeting rooms. Volgens Verkroost is dit slim, omdat de marge op IT hoger ligt dan op casco vastgoed.